Celluloid Tunes # 06: Skrekk og Gru (Fredag 13. Spesial)

hellraiser2

I dag er det fredag 13. I den forbindelse dedikerer vi en hel episode til musikk fra grøssere og thrillere. Og slapp av – det er ikke bare skrik og skrål og spetakkel. Tvert i mot fokuserer vi på de delikate, melodiøse partiturene. De mørke romansene, om du vil. Hovedvekten ligger på filmer fra 80- og 90-tallet, men vi er selvsagt fullstendig klar over at det har vært mye spennende skrekkfilmmusikk både før og etter. Derfor oppfordrer vi alle til å komme med sine favoritter i kommentarfeltet.

Tilbakemeldinger kan også sendes på tjhaga@celluloidtunes.no.

[En korreksjon til meg selv: Jeg sier i webcasten at vi skal høre rulletekst-sporet fra The Fury (1978). Vi hører naturligvis åpningssporet (Main Titles)]

Dette innlegget ble publisert i Webcast og merket med , . Bokmerk permalenken.

2 kommentarer til Celluloid Tunes # 06: Skrekk og Gru (Fredag 13. Spesial)

  1. Johnny Dahle sier:

    Fant nylig ut om denne siden (til stor fornøyelse), og har allerede, som programlederen etterspurte, et forslag til tema. I forbindelse med denne skrekk-episoden venta jeg egentlig på musikken til Stanley Kubrick’s «The Shining». Da den ikke var med i samlinga (blant en drøss andre fantastiske stykker), tenkte jeg at det kunne blitt lagd en egen episode dedikert til Stanley Kubrick (- Ridley Scott-style). Det er 15 år siden han døde i mars, og siden hans filmer har hatt så stor innflytelse på andre filmskapere (og filmkulturen, generelt), tror jeg det kunne blitt en hederlig episode. Men mest av alt ville det blitt en interessant og god episode, da gjenkjennelsesfaktoren til musikken i filmene hans er omtrent enestående, og komposisjonene fenomenalt godt gjennomført (både i sammenheng med filmfortellingene, men også som egne verker)!

    Forresten, fortsett den gode jobben – dette var et veldig flott program!

    • tjhaga sier:

      Takk for hyggelig tilbakemelding, Johnny!

      I episoden om kvinnelige filmkomponister spiller jeg litt av Wendy Carlos’ musikk fra A CLOCKWORK ORANGE og nevner også hennes musikk til THE SHINING. Kubrick brukte jo mye klassisk musikk i filmene sine, og det er egentlig litt på siden av denne webcasten, som for det meste tar for seg originalskrevet filmmusikk. Men han brukte jo komponister ved flere anledninger også, så det er absolutt noe å hente der. Takk for tipset!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.