Sommertid er westerntid! For hva passer vel bedre til stekende feriesol enn svette cowboyer, kruttrøyk, whiskyglass og rullende støvballer? I denne episoden presenterer vi noen høydepunkter fra sjangeren — både gamle og nye — som alle fanger præriens energi gjennom pulserende Americana og originale orkestreringer. Enten det er snakk om Elmer Bernsteins insisterende rytmer i The Magnificent Seven eller Ennio Morricones mytologiske storhet i spaghettiwestern-sjangeren.
Som vanlig oppfordrer vi leserne til å komme med egne favoritter i kommentarfeltet og dele episoden i deres sosiale medier. Eller send en melding til tjhaga@celluloidtunes.no.
High Noon (1952) — “Do Not Forsake Me Oh My Darling” — Dimitri Tiomkin
The Magnificent Seven (1960) — “Main Titles” — Elmer Bernstein
Dances With Wolves (1990) — “The Buffalo Hunt” — John Barry
The Quick and the Dead (1995) — “End Credits” — Alan Silvestri
Quigley Down Under (1990) — “Main Titles” — Basil Poledouris
Wyatt Earp (1994) — “The Wedding” — James Newton Howard
Silverado (1985) — “Main Titles — Bruce Broughton
The Cowboys (1972) — “Main Titles” — John Williams
How the West Was Won (1962) — “Main Titles” — Alfred Newman
The Wild Bunch (1969) — “Adventures on the High Road” — Jerry Fielding
For a Few Dollars More (1965) — “Paying Off Scores” — Ennio Morricone
The Lone Ranger (2013) — “The Railroad Waits For No One” — Hans Zimmer
Ja, med Morricone-besøk i Oslo på trappene, mener du? Absolutt en god idé! Skal tenke på det; men først kommer en oppsummering av det norske filmmusikk-året 2018.
Du frister med egen episode med Spaghetti-western på tampen her. Det er vel bare å få smelt i gang nå.
Ja, med Morricone-besøk i Oslo på trappene, mener du? Absolutt en god idé! Skal tenke på det; men først kommer en oppsummering av det norske filmmusikk-året 2018.
Jepp, det er ekstra aktuelt i den forbindelse. Gleder meg
Vi og! Blir selvsagt konsertrapport.