Refusert musikk har vært en realitet i filmmusikk-verdenen i en årrekke, men har dessverre blitt mer utbredt de siste årene, senest med den kommende filmen Star Wars: Rogue One. I denne episoden ser vi nærmere på temaet, og spiller klipp fra både kjente og mer ukjente kontroverser i historien. Du har selv sjansen til å sammenlikne ettersom vi både spiller et utdrag fra den refuserte musikken og den som til slutt ble brukt som erstatning. Nevn gjerne andre eksempler i kommentarfeltet, om du kjenner til noen.
Tilbakemeldinger kan sendes på tjhaga@celluloidtunes.no. Del gjerne episoden i dine sosiale medier.
Torn Curtain (1966) — “Prelude” — Bernard Herrmann
Torn Curtain (1966) — “Main Title” — John Addison
What Dreams May Come (1998) — “Afterlife Begins” — Ennio Morricone
What Dreams May Come (1998) — “Summerland” — Michael Kamen (til 3 min.)
2001: A Space Odyssey (1968) — “Main Title” — Alex North
2001: A Space Odyssey (1968) — “Also Sprach Zarathustra” — Richard Strauss
Regarding Henry (1991) — “Henry’s New Personality” — Georges Delerue
Regarding Henry (1991) — “Henry vs. Henry” — Hans Zimmer
Battle of Britain (1969) — “March Introduction & Battle of Britain” — William Walton
Battle of Britain (1969) — “Battle of Britain Theme” — Ron Goodwin
Una Historia Reciente (1999) — “Un Paseo Entre Flores” — Angel Illaramendi
The Man Who Loved Cat Dancing (1973) — “Main Title” — Michel Legrand
The Man Who Loved Cat Dancing (1973) — “Main Title” — John Williams
Chinatown (1974) — “End Titles” — Phillip Lambro
Chinatown (1974) — “Love Theme & End Titles” — Jerry Goldsmith
Last Man Standing (1996) — “To Jericho” — Elmer Bernstein
Last Man Standing (1996) — “Last Man Standing” — Ry Cooder
Leave a Reply