Photo: Franzwaxman.com
Celluloid Tunes # 66: Franz Waxman
Endelig gjør vi vår første episode om Hollywoods gullaldermusikk, da representert med kanskje den beste av dem alle: Franz Waxman (1906-1967). Waxman var en mester i å forene det senromantiske med det moderne, og står bak noen av filmhistoriens mest ikoniske klassikere, som Rear Window (1954), Sunset Boulevard (1950), Rebecca (1940) og Bride of Frankenstein (1935). I denne episoden dykker vi ned i noe av dette, i et representativt utvalg av hans karriere.
Send tilbakemeldinger til tjhaga@celluloidtunes.no, og kommentér veldig gjerne i kommentarfeltet.
Views: 21
Kos med en ny komponistspesial – både engasjerende og lærerikt!
Hyggelig, Robin. Takk! 🙂
Interessante valg! Har du tenkt å lage ei liknande episode om musikken til John Debney, som eg veit du likar godt?
Kanskje. I utgangspunktet prøver jeg å vente med å gjøre spesialepisoder om nålevende komponister, i tilfelle jeg skulle være så heldig å få et intervju med dem på et senere tidspunkt. Ellers kan vi fort ende opp med to veldig like episoder, uten og med intervju (som Silvestri og Elfman allerede er eksempler på hos oss).
Eg vil forøvrig legge til musikken frå Prince Valiant som anbefalt lytting.
Den er strålende. Har FSM-utgivelsen. Men ANNE fikk representere Waxmans ‘swashbucklers’ i denne omgang. 🙂